Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Upaya PeningkatanKosa Kata Peserta Didik Menggunakan Media Educandy di SMP
DOI:
https://doi.org/10.63615/ekb.v6i2.13Keywords:
English vocabulary, Educandy mediaAbstract
This article discusses efforts to improve students' English vocabulary mastery at SMP using the Educandy learning media. English language learning conducted so far has been limited to the use of dialogue or narrative text media, where students are asked to find the meaning of difficult words in the dictionary. This method is considered less effective in improving students' English vocabulary mastery. This study aims to describe the efforts to improve students' vocabulary using Educandy media. The research method used is classroom action research with two cycles. The results show that the use of Educandy media has proven to be effective in improving students' English vocabulary mastery. This can be seen from the increase in the average vocabulary score of students from cycle I to cycle II. Educandy is an online platform that provides various types of educational games, such as crosswords, hangman, and others. The use of Educandy media in English language learning is expected to motivate students to be more active and enthusiastic in learning vocabulary, so that they can improve their vocabulary mastery in a fun and interactive way.
Downloads
References
Abidin, Y., Aljamaliah, S. N. M., Rakhmayanti, F., & Anggraeni, D. (2022). Strategi Pembelajaran Bahasa Indonesia Dengan Menggunakan Educandy di Kelas V SD. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(2), 1230–1242. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v6i2.1789
Arsyad, A. (2011). Media Pengajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Brewster, J. Ellis G, & Girard D. (2003). The Primary English Teacher’s Guide. London: Penguin English.
Damayanti, I.L., Nurlaelawati, I., Hutasuhut, M. L., Febrianti, Y., Rahmadhani, R., dan Devianty, G.A. (2022). English for Nusantara untuk SMP/MTs Kelas VIII. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Fauziati, E. (2010). Teaching English as a Foreign Language. Surakarta: Era Pustaka Utama.
Fitriati, Ita, Ramdani Purnamasari, Nur Fitrianingsih, and Ika Irawati. 2021. “Implementasi Digital Game Based Learning Menggunakan Aplikasi Educandy Untuk Evaluasi Dan Motivasi Belajar Mahasiswa Bima.†Prosiding Penelitian Dan Pengabdian 2021: 307–12.
Good, M. E. (2006). Differentiated Instruction: Principles and Techniques for the Elementary Grades. Thesis. California: Dominican University of California.
Handiyani, M. H., & Yunus Abidin. (2023). Peran Guru dalam Membina Literasi Digital Peserta Didik pada Konsep Pembelajaran Abad 21. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 408–414. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5360
Harahap, Lia Amalia (2019) Konsep Pembelajaran Blended Learning Di Sekolah Dasar: Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Di Desa Terpencil. In: Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 2019, Universitas Negeri Medan.
Hardani, Auliya, N.H., Andriani, H., Fardani, R.A., Ustiawaty, J., Utami, E.F., Sukmana, D.J., dan Istiqomah, R.R. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Ilmu.
Hariyati, N., Riyanto, Y., Murtadlo, dan Sujarwanto. (2021). Aktualisasi Kepemimpinan Pembelajaran Kepala Sekolah Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Berdiferensiasi Untuk Mewujudkan Students’ Well-Being: Studi pada SMA Di Kota Surabaya. Laporan Akhir Penelitian Dasar. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.
Hasan, M., Milawati, Darodjat, Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., Rahmat, A., Masdiana, Indra P. I. M. (2021). Media Pembelajaran. Klaten: Tahta Media Grup.
Hidayati, E. (2020). Meningkatkan Kemampuan Vocabulary Bahasa Inggris Melalui Games Kata Berantai Pada Siswa. Kolano: Journal of Multi-Ddisiplinary Sciences, 1(01), 96–103.
Hume, K. (2008). Start where they are: Differentiating for success with the young adolescent. Canada: Pearson Education.
Ikhsan, M. N., Yeny Mardianti Zebua, & Fatin Nadifa Tarigan. (2023). Analisis Kesulitan Dan Media Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris Bagi Siswa SMP NEGERI 2 Gebang. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(2), 119-124. https://doi.org/10.55081/jurdip.v3i2.99
Keraf, G. (2009). Diksi Dan Gaya Bahasa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Kholfadina, K. dan Mayarni. (2022). Penggunaan Educandy dan Dampaknya Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 6(2): 259-265.
Kotten, N. B. (2016). Pendidikan Dalam Perspektif Pendidikan Bermutu. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1(1): 1–11.
Marlina, Efrina, E., dan Kusumastuti, G. (2021). Model Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Peningkatan Keterampilan Sosial Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Inklusif. Laporan Akhir Penelitian Terapan Unggulan Perguruan Tinggi. Padang: Universitas Negeri Padang.
Maryanti, S., Hartati, S., dan Kurniawan, D.T. (2022). Assesment For Learning Educandy & Wordwall. Bandung: Yayasan Rumah Rawda Indonesia.
Muh Judrah. (2019). Konsep Pembelajaran Tuntas. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Keguruan, 4(1), 33-38. https://doi.org/10.47435/jpdk.v4i1.92
Ningsih, P. A. (2015). The Effectiveness of Teaching Writing Recount Text by Using Facebook. Skripsi. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayattulah.
Putri, A. M. K., Akhwani, A., Nafiah, N., & Djazilan, M. S. (2021). Pengaruh Media Educandy pada Pembelajaran PPKn terhadap Motivasi Belajar Daring Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4206–4211. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1537
Sofiyana, M. S., Sukhoiri, Aswan, N., Munthe, B., Ajeng, W. L., Jannah, R., Juhara, S., Tedy, S. K., Laga, E. A., Sinaga, J.A., Suparman, A. R., Suaidah, I., Fitrisari, N., dan Herman. (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan. Padang: Global Eksekutif Teknologi.
Sondakh, D. C., & Sya, M. F. (2022). Kesulitan Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris Tingkat Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 1(3), 346–351. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v1i3.7818
Sudrajat, H.N. (2016). Upaya Meningkatkan Pemahaman Kosakata Bahasa Inggris Melalui Metode Permainan Bingo Pada Siswa Kelas III SD Laboratorium PGSD FIP UNJ Jakarta Selatan. Skripsi. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.
Surawan M. (2011). Kamus Kata Serapan. Jakarta: Rineka Cipta.
Ulya, M. (2021). Penggunaan Educandy Dalam Evaluasi Pembelajaran Bahasa Indonesia. Lingua Rima. 10(1): 55-63.
Widiastuti, R., Sayekti, I. C., dan Eryani, R. (2021). Peningkatan Hasil Belajar melalui Media Kuis Educandy pada Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. 5(4): 2082 – 2089.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eli Maryani (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.